Zaskakująca ilość inżynierii to po prostu unikanie konfliktów. Nie mówię o kłótniach w biurze, mam na myśli konflikty, kiedy dwie lub więcej rzeczy muszą być w tym samym miejscu – na szczęście często z pomocą przychodzą przepusty Gdynia. Istnieje wiele wyzwań związanych z przenoszeniem obiektów nad, pod, wokół lub między sobą, a istnieje specyficzna struktura, wszechobecna w zbudowanym środowisku, której jedynym celem jest radzenie sobie z konfliktem między drogami a strumieniami, kanałami i rowami.
Dziś mówimy o przepustach. Przepusty Gdynia to jedna z tych rzeczy, które wydają się tak oczywiste, że nigdy nie poświęcasz czasu na ich rozważenie. Są też tak powszechne, że praktycznie wtapiają się w tło. Ale bez nich życie na tym świecie byłoby trochę bardziej skomplikowane. Pozwól mi wyjaśnić, o co mi chodzi. Wyobraź sobie, że projektujesz zupełnie nową drogę łączącą punkt A z punktem B. Byłoby miło, gdyby krajobraz między tymi punktami był idealnie płaski, bez przeszkód i rzeźby terenu. Ale to rzadko prawda. Bardziej prawdopodobne jest, że po drodze napotkasz wzgórza i doliny, struktury i strumienie i będziesz musiał zdecydować, jak sobie z nimi poradzić. Twoja droga może omijać niektóre przeszkody, ale w większości będziesz musiał pracować nad tym, co masz. Jezdnia musi mieć łagodne zakręty zarówno w poziomie, jak i w pionie, więc może być konieczne pobranie gleby lub skał z wysokich punktów i zbudowanie po drodze niskich punktów, zwanych także wykopami i nasypami. Ale musisz uważać na wypełnianie niższych miejsc, ponieważ tam płynie woda.
Czasami jest to oczywiste, jak rzeki lub ciągłe strumienie, ale wiele cieków wodnych jest efemerycznych, co oznacza, że płyną tylko podczas deszczu. Jeśli wypełnisz jakikolwiek niski obszar naturalnego krajobrazu, ryzykujesz skonfiskowanie. Jeśli woda nie może przedostać się przez twój nasyp, będzie płynąć ponad szczytem. Może to nie tylko doprowadzić do uszkodzenia jezdni, ale może być bardzo niebezpieczne dla kierowców i innych pojazdów. Jednym z oczywistych rozwiązań tego oczywistego problemu jest most: klasyczny sposób prowadzenia pojazdu po akwenie. Ale mosty są drogie – dużo lepiej cenowo wychodzą przepusty Gdynia. Musisz zatrudnić inżyniera konstrukcji, zainstalować podpory, dźwigary i pomosty drogowe. Jest to po prostu niewykonalne w przypadku większości małych strumieni i rowów. Zamiast tego wypełniamy dolne miejsca, ale dołączamy rurę, aby woda mogła się przedostać. Ta rura nazywa się przepustem z Gdyni, a za tą nieszkodliwą częścią infrastruktury kryje się sporo inżynierii.